Apuvälineet ovat yksi avain moninaisen oppimisen hyväksymiseen

Keskittymisen ja oppimisen apuvälineet ovat olennainen arjen tuki, ja niiden merkitys on paljon suurempi kuin vielä ymmärretään, korostaa Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntija Sofia Storberg. Blogissaan hän kertoo apuvälineiden hyödyistä ja listaa neljä itselleen tärkeintä apuvälinettä.
Piilottelu ja häpeily pois ja tilalle rohkeampi keskittymisen ja oppimisen apuvälineiden käyttö! Yksi missioni on saada opiskelijat ja opettajat ymmärtämään, miten paljon hyvää apuvälineiden käyttö tuottaa.
Käytän keskittymisen apuvälineitä lähes päivittäin opiskeluni tukena. Teen parhaillaan sosiaali- ja terveysalan sosionomiopintojani Satakunnan ammattikorkeakoulussa. Olen Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntija, ja teen kokemuskeikkoja säännöllisesti. Viimeksi puhuin Tampereen yliopistossa 15 osallistujalle englanniksi hahmottamisen vaikeudesta ja saavutettavuudesta. Olen puhunut myös omassa oppilaitoksessani ja levittänyt oppimisen ja keskittymisen apuvälineiden ilosanomaa. Se on olennainen osa kaikkia kokemuskeikkojani.
Apuvälineiden käyttö on pedagogista viisautta
Tutustuin apuvälineisiin ensimmäisen kerran Erilaisten oppijoiden liiton vapaaehtois- ja kokemusasiantuntijakoulutuksissa. Tutustuminen tuotti heti suuria oivalluksia, ja sen jälkeen olenkin aktiivisesti tuonut esille apuvälineiden hyötyjä.
Opettaja osoittaa apuvälineiden käytöllä pedagogista viisautta. Ne paitsi helpottavat kuormitusta ja keskittymistä myös auttavat ryhmän yhteisöllisyyden luomisessa. Kun apuvälineitä käytetään, niiden käyttämisestä tulee normi – sen sijaan, että käyttäjä leimautuu muita huonommaksi ja joutuu häpeämään niiden käyttöä.
Jos en saa avoimesti käyttää tarvitsemiani apuvälineitä, joudun piilottamaan osan itsestäni. Apuvälineiden piilottelu ja häpeäminen tarkoittaa moninaisuuden piilottamista ja häpeämistä.
Moninainen oppiminen tulee näkyväksi
Apuvälineiden laajempi käyttö tekee näkyväksi ja hyväksytyksi moninaista oppimista, jossa jokainen saa oppia omalla tavallaan. Se siis edistää yhdenvertaisuutta ja auttaa poistamaan oppimisvaikeuksien aiheuttamaa stigmaa. Oikean yksilöllisen tuen löytäminen vahvistaa itseluottamusta ja ryhmässä toimimista, joten apuvälineiden käyttö voi laajasti katsottuna jopa ehkäistä syrjäytymistä. Näin myös ryhmäytyminen helpottuu ja yhteisöllisyys vahvistuu.
Kenellä on varaa sivuuttaa näin merkittävät vaikutukset? Apuvälineistä ei myöskään ole haittaa kenellekään, vaan niitä voivat hyvin kokeilla ja käyttää ryhmässä vaikka kaikki.
Kannustan opiskelijoita ja opettajia käyttäjiksi
Olen ostanut itselleni monia apuvälineitä verkkokauppa Mydyslexsia.fi:stä siksi, että pystyn kokemuspuheenvuoroissani havainnollistamaan apuvälineiden monia merkityksiä ja vaikutuksia.
Keikoillani kannustan opiskelijoita apuvälineiden käyttöön sekä haastan opettajat kokeilemaan niitä. Omia suosikkejani ovat nämä:
-
Stressipallot. Pallot auttavat aisteja rauhoittumaan, kun töissä, opinnoissa tai muussa arjessa on tarve keskittyä. Kun kuormitus on syystä tai toisesta suurta, stressipallo helpottaa keskittymistä tehtävien tekemiseen.
-
Time timer. Kun käyn puhujakeikoilla, pöydällä vieressäni on aina apuvälineenä ajastin eli time timer. Näen siitä yhdellä silmäyksellä, minkä verran aikaa on jäljellä. Käytän sitä myös harjoitellessani puhetta ennen keikkaa.
-
Lukuviivaimet ja lukukalvot. Niiden avulla havainnollistan keikoillani sitä, miten lukemista voi konkreettisesti helpottaa.
-
Tangle. Käsissä käänneltävä ja väänneltävä tangle auttaa hienosti keskittymään. Yhtä hyvä tähän tarkoitukseen on nystyräinen stressipallo.
Jätä kommentti